ارائه خدمات همه روزه شنبه تا پنجشنبه

9 تا 21

آر تی ام اس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آر تی ام اس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آر تی ام اس در واقع جریان های الکتریکی هستند که تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار گرفته و باعث می شود که مغز برای فعالیت های مغناطیسی تحریک شود. این پالس ها از پوست و استخوان سر عبور کرده و قسمت هایی از مغز را تحریک می کند. عبور پالس های مغناطیسی از استخوان و پرده های مغز بدون درد بوده و کمک می کند که نورون های عصبی در مغزدچار فعالیت شود. انجام این عمل احساس درد و ناراحتی در پی ندارد و فرد حس ناخوشایندی را تجربه نمی کند. عبور میدان مغناطیسی از مغز باعث می شود که در سلول های عصبی مغز جریان های دوباره ایجاد شود، از این روش درمانی برای اختلال و بیماری های مختلفی استفاده می شود که بسیار کمک کننده و موثر خواهد بود. به طور مثال برای درمان افسردگی با روش آر تی ام اس متابولیسم قسمت های خاصی از مغز را افزایش می دهند که این عملکرد کمک می کند فرد احساس بهتری را نسبت به گذشته داشته باشد. این روش به خصوص برای افرادی که روش های درمانی موثری تجربه نکرده‌اند موثر واقع می شود. البته کاربرد آرتی ام اس تنها برای درمان افسردگی نیست اما به دلیل شایع بودن این بیماری تاثیرات بهتری روی افسردگی می گذارد. کمک می کند که نورون ها دچار تحریکاتی شوند که در نهایت به حالت طبیعی خود برگشته و فعالیت های مغزی را بازگرداند‌. استفاده از آرتی ام اس بخصوص در بیماری هایی مانند سکته مغزی و فاز اضطراب و اختلال دوقطبی نیز موثر واقع شود.

مراحل درمان با دستگاه آر تی ام اس

در ابتدا باید روی صندلی مخصوصی بنشینید. ابزار هایی روی سر شما قرار می گیرند که امکان ایجاد میدان مغناطیسی را فراهم می کنند. این تحریکات الکتریکی باعث می شود که تمامی نورون های مغزی در یک ناحیه خاص درگیر شوند و فعالیت های کوتاه مدتی داشته باشند. تحریک یا بازداری از فعالیت های مختلف مغزی باعث می شود که بسیاری از مهم ترین بیماری های روحی و روانی درمان شود. برای استفاده از آر تی ام اس یا تحریک مغناطیسی مغز نیاز به مراقبت های قبلی نیست فقط از شما خواسته می شود که اشیا حساس مانند جواهرات موبایل و کارتهای اعتباری را از خود دور کنید. اگر طلا و جواهر دارید قبل از حاضر شدن در کلینیک آن را کنار بگذارید.

چه بیماری هایی را می توان با آر تی ام اس درمان کرد؟

امروزه دستگاه آر تی ام اس در درمان بسیاری از بیماری های اعصاب و روان کاربرد داشته و به عنوان یک کمک درمانی بسیار قوی در زمینه روانپزشکی محسوب می شود. طبق تحقیقات اخیر ثابت شده که این دستگاه همچنین بر بیماری هایی چون صرع، پارکینسون، وزوز گوش، مشکلات حرکتی، بی اختیاری ادرار و تمام بیماری های اعصاب و روان مانند افسردگی، وسواس، بیش فعالی و … تاثیر دارد. همچنین امروزه از این دستگاه ه منظور رفع سر درد های نا علاج میگرنی نیز استفاده می شود.

دستگاه آر تی ام اس چه مزایایی دارد؟

درمان به روش آر تی ام اس نوعی از درمان است که از طرف سازمان غذا و دارو آمریکا مورد تایید قرار گرفته است و طبق بررسی های انجام شده، استفاده از این روش در حدود ۸۰% از مراجعین دارای عملکرد و نتیجه کاملا مثبت بوده است. از جمله مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد: یکی از مزیت های بسیار مهم استفاده از این دستگاه نیاز نداشتن به بیهوشی است زیرا خود بیهوشی می تواند معایب زیادی داشته وهمچنین باعث ایجاد اضطراب برای بیمار شود. بیهوشی خود می تواند در فرد تهوع، درد بدنی، عدم تعادل و … ایجاد کند. بنابراین این درمان را می توان بای هر سنی بدون ریسک بیهوشی استفاده نمود. درمان با آر تی ام اس را می توان درمانی با کم ترین عوارض جانبی در نظر گرفت. تا به حال عوارض ماندگار و جدی برای این دستگاه بیان نشده است؛ فقط در موارد بسیار نادر در افرادی شاهد سر درد جزئی بوده ایم که ایم سر درد نیز با گذشت چند روز به طور معمول درمان شده اند. این درمان در حوزه روانپزشکی بسیار به چشم آمده است زیرا بر خلاف دارو که باید مدت زمان زیادی مصرف شود تا اثر کند و با گذشت هر دوره زمانی باید دوز ها تغییر کنند این دستگاه می تواند پس از یک دوره درمان نتیجه خود را نشان داده و بیمار را نسبت به درمان امیدوار سازد. این درمان همانطور که گفتیم بدون هر گونه بیهوشی انجام می شود و بنابراین نیازی به ریکاوری یا گذراندن دوران نقاهت ندارد. بیمار پس از انجام آن می تواند به خانه یا محل کار رفته و خیلی نرمال به کار هایش ادامه دهد. بنابراین درمان هیچ گونه محدودیتی ببرای بیمار ایجاد نخواهد کرد.